Do 8. ročníku nabízíme žákům volitelné předměty, které se vyučují  v časové dotaci 1 hodinu týdně nebo ve dvouhodinových blocích jednou za dva týdny. Žáci si vybírají z této nabídky:

  • Angličtina pro život
  • Věda nás baví
  • Zdravý životní styl
  • Polytechnická výchova
  • Tvoření v domácnosti
  • Gastronomický seminář
  • Kondiční příprava

 _____________________________

Popis předmětů:  

 

Angličtina pro život

Předmět Angličtina pro život prohlubuje znalosti získané v rámci povinného vyučovacího předmětu Anglický jazyk. Připravuje žáky na použití angličtiny v různých situacích běžného života a života v anglicky mluvících zemích. Předmět zahrnuje širokou škálu tematických okruhů, které reflektují každodenní situace a potřeby lidí (např. bydlení, pracovní život, doprava, reálie…). Obsah předmětu zahrnuje práci s jazykovými dovednostmi, jako jsou čtení, psaní, poslech a především mluvení, konverzace. Žáci se učí gramatiku a slovní zásobu tak, aby byli schopni porozumět a komunikovat v různých životních situacích. Cílem předmětu je nejen poskytnout žákům nadstavbové prvky anglického jazyka, ale také rozvíjet plynulost hovoru, správnou výslovnost a intonaci při jakékoli komunikaci v anglickém jazyce. Předmět přispívá k celkovému rozvoji kompetencí žáků a posiluje jejich schopnost komunikace v mezinárodním kontextu.

 

Věda nás baví

Předmět Věda nás baví propojuje biologii a chemii s cílem probudit zájem žáků o přírodní vědy prostřednictvím praktických aktivit a experimentů. Zaměřuje se na pochopení procesů v přírodě a rozvoj základních vědeckých dovedností, jako jsou pozorování, analýza a interpretace dat. Výuka kombinuje badatelské aktivity, terénní vycházky, laboratorní práce, skupinové projekty a moderní digitální technologie. Předmět podporuje zvídavost, schopnost samostatného uvažování a vědeckého zkoumání. Pomáhá žákům rozvíjet dovednosti důležité pro týmovou spolupráci, prezentaci výsledků a efektivní řešení problémů. Aktivity v terénu a laboratoři přibližují vědu jako praktickou a užitečnou součást každodenního života, čímž posilují vztah k přírodě i odpovědnost za její ochranu.

 

Zdravý životní styl

Předmět se zaměřuje na rozvoj vědomostí a správných návyků, které podporují fyzické a psychické zdraví žáků. V rámci předmětu se žáci seznámí s principy zdravé výživy, významem pohybu a fyzické aktivity pro tělo i mysl a zásadami hygieny a prevence nemocí. Důraz je kladen na vytváření pozitivního vztahu k vlastnímu tělu a odpovědnosti za vlastní zdraví. Součástí výuky mohou být i praktické aktivity, jako je příprava zdravých jídel, cvičení nebo diskuse o psychické pohodě a prevenci stresu. Předmět se rovněž zaměřuje na primární prevenci rizikového chování, kde se žáci učí rozpoznávat a vyhýbat se situacím, které mohou ohrozit jejich zdraví a bezpečí, jako je užívání návykových látek nebo agresivní chování. Cílem předmětu je motivovat žáky k aktivnímu a zdravému životnímu stylu, který přispívá k jejich celkovému rozvoji a kvalitě života.

 

Polytechnická výchova

Polytechnická výchova je předmět, jehož cílem je rozvíjet technické dovednosti žáků, podněcovat jejich kreativitu a schopnost praktického uvažování. Tento předmět je zaměřen na aplikované technické a technologické činnosti, které žákům pomáhají pochopit principy fungování různých strojů, zařízení a konstrukcí. Součástí polytechnické výchovy je také rozvoj manuálních dovedností, prostorového myšlení a schopnosti pracovat s různými materiály a technologiemi.
Žáci se naučí montovat a demontovat různé technické sestavy s využitím výukových stavebnic, jako jsou Merkur a Infento. Tyto stavebnice umožňují žákům nejen sestavit modely, ale také se seznámit s konkrétními principy, jako jsou pohyblivé části, převody, součástky a jejich vzájemné propojení. Montážní a demontážní práce podporují technické myšlení, přesnost a schopnost systematického přístupu k řešení úkolů. V tomto předmětu se žáci naučí také správně a bezpečně používat ruční nářadí, jako jsou kladiva, šroubováky, pilky, kleště a další nástroje, ale i elektrické ruční nářadí, jako jsou vrtačky, pily nebo brusky. Tyto dovednosti jsou nezbytné nejen pro realizaci praktických projektů, ale i pro rozvoj zručnosti a přesnosti. Kromě toho se žáci seznámí s principy bezpečnosti práce s nářadím a respektováním pravidel ochrany zdraví. Žáci se budou také používat 3D tiskárny pro výrobu různých modelů a prototypů. Polytechnická výchova žákům poskytne praktické dovednosti, ale rovněž bude rozvíjet jejich schopnost řešit technické problémy, pracovat v týmu a používat kritické myšlení. Cílem polytechnické výchovy je připravit žáky na reálnou situaci, ve kterých budou muset využívat jak praktické dovednosti, tak teoretické znalosti v oblasti technologií, strojírenství a designu.

 

Tvoření v domácnosti

Předmět je určen pro všechny žáky se zájmem o život v domácnosti. Pro ty, kteří rádi tvoří, pečují o domácnost, a to v průběhu celého roku. Žáci se budou věnovat rozvoji manuálních dovedností a zaměří se na svoji kreativitu.  Vyzkouší si vaření a pečení, ale také ruční práce (šití, háčkování, pletení). Budou vyrábět dekorace, a dárky. Nechají se vést a inspirovat svátky a ročními obdobími, se zaměřením na zvyky a tradice (Vánoce, Velikonoce, Dušičky, Den matek). Žáci se budou vzdělávat v  praktických cvičení a projektech, budou moci pracovat s různými materiály a technikami a tvořit vlastní výrobky. Důraz je kladen také na rozvoj osobních dovedností jako je trpělivost, přesnost a vytrvalost, ale také na individuální seberealizaci a sebepoznání.

 

Gastronomický seminář

Cílem gastronomického semináře je seznámit žáky se základními kuchařskými a pekařskými postupy, zdokonalovat jejich dovednosti při přípravě jídel a podpořit jejich kreativitu v kuchyni. Naučí se vařit udržitelně ze sezónních potravin s důrazem na minimalizaci odpadu a neplýtvání surovinami. Zjistí, jak správně skladovat potraviny, aby déle vydržely. Žáci si také vyzkouší přípravu pokrmů z různých koutů světa např. Itálie, Francie, Asie. Seznámí se se základy správného stolování. Budou rozvíjet svoji samostatnost i schopnost pracovat v týmu. A v neposlední řadě budou mít radost s vlastnoručně připraveného jídla.

 

Kondiční příprava 

Kondiční příprava je předmět zaměřený na rozvoj fyzické zdatnosti, zlepšení celkové kondice a podporu zdravého životního stylu žáků. Cílem je pomoci žákům zlepšit jejich fyzickou výkonnost, vytrvalost, sílu, flexibilitu a koordinaci, což přispěje nejen k jejich stávajícím sportovním dovednostem, ale také celkové prevenci zdravotních problémů. V rámci kondiční přípravy se žáci zaměří na komplexní rozvoj fyzické kondice prostřednictvím různých tréninkových metod, včetně aerobních a anaerobních aktivit, silových cvičení, gymnastiky, běhu, skákání, a dalších pohybových aktivit. Cílem je dosáhnout vyvážené a všestranné zdatnosti.  Pozornost bude také věnována zlepšení flexibility, což zahrnuje protahovací cvičení, čímž se snižuje riziko zranění.  V rámci výuky se žáci naučí o důležitosti pravidelného pohybu pro zdraví a celkovou pohodu. Součástí je také osvěta týkající se zdravého stravování a regenerace. Předmět se snaží žákům ukázat, jak si mohou upravit tréninkový plán podle svých potřeb a schopností, což jim pomůže v budoucnu i dospělosti vést aktivní a zdravý životní styl.