Školní sociální pedagog

Mgr. Bc. Martina Prýmová
Kontakt: prymova@1zshorovice.cz 

Konzultační hodiny:
Individuálně na základě předchozí telefonické nebo e-mailové domluvy. 

Sociální pedagog je odborník, jehož cílem je podporovat a rozvíjet sociální a emocionální zdraví žáků ve školním prostředí. Jeho role je klíčová nejen pro žáky, ale také pro rodiče a pedagogy, neboť vytváří most mezi školou a rodinou, čímž přispívá k celkovému zlepšení školní atmosféry a vzdělávacích výsledků. Role sociálního pedagoga ve škole je nezastupitelná. Jeho práce přispívá k vytváření bezpečného a podpůrného prostředí, kde se žáci mohou rozvíjet nejen akademicky, ale i osobnostně. Díky jeho odbornosti a empatii se žáci, rodiče i pedagogové cítí ve škole lépe a mohou společně čelit výzvám, které školní život přináší. Sociální pedagog tedy přispívá k celkovému rozvoji žáků a k pozitivnímu klimatu ve škole, čímž podporuje jejich úspěch a pohodu. 

Práce s žáky:

Sociální pedagog se v první řadě zaměřuje na individuální potřeby žáků. Pomáhá jim vyrovnat se s různými životními situacemi, jako jsou problémy v rodině, šikana, nebo obtíže s učením. Mezi jeho klíčové činnosti patří: 

Psychosociální terapie: V rámci individuálních nebo skupinových sezení poskytuje sociální pedagog žákům prostor pro vyjádření jejich pocitů a myšlenek. Pomáhá jim rozvíjet dovednosti pro zvládání stresu, úzkosti a dalších emocionálních problémů. 

Krizová intervence: V případě náhlých změn nebo krizových situací (např. úmrtí blízké osoby, rozvod rodičů, akutní stavy atd.) je sociální pedagog připraven okamžitě zasáhnout. Poskytuje podporu a pomoc při orientaci v těžkých životních situacích, čímž pomáhá žákům najít cestu zpět k normálnímu životu. 

Práce se znevýhodněnými žáky: Sociální pedagog se zaměřuje na děti se speciálními potřebami, jako jsou žáci s poruchami učení, zdravotními problémy nebo zázemím v sociálně slabších rodinách. Pomáhá jim s adaptací na školní prostředí a podporuje jejich integraci do kolektivu. 

Práce s rodiči: 

Sociální pedagog hraje důležitou roli i v komunikaci s rodiči. Organizuje informační schůzky, kde je rodičům poskytováno poradenství a informace o tom, jak mohou podpořit své děti ve vzdělávání a osobním rozvoji. Může také zprostředkovat pomoc v případě rodinných konfliktů nebo problémů, které mohou ovlivnit školní výkon dítěte. 

Podpora pedagogů: 

Sociální pedagog je také oporou pro učitele a další pracovníky školy. Pomáhá jim lépe porozumět potřebám žáků, nabízí školení a workshopy zaměřené na prevenci šikany, zvládání agresivního chování a rozvoj pozitivních vztahů ve třídě. V případě potřeby může sociální pedagog zprostředkovat mediaci mezi žáky, učiteli a rodiči, aby se vyřešily konflikty a nedorozumění. 

Sociální pedagog ve škole hraje klíčovou roli v podpoře žáků a vytváření pozitivního školního prostředí. Jeho činnosti zahrnují: 

1. Individuální poradenství: Sociální pedagog poskytuje podporu žákům, kteří čelí osobním, sociálním nebo emocionálním problémům. Pomáhá jim najít řešení a zlepšit jejich situaci. 

2. Skupinové aktivity: Organizuje a vede skupinové sezení, které se zaměřují na rozvoj sociálních dovedností, týmovou spolupráci a prevenci šikany. 

3. Prevence problémů: Vytváří programy a aktivity zaměřené na prevenci sociálních problémů, jako je šikana, závislosti nebo předčasné ukončení školní docházky. 

4. Spolupráce s učiteli: Pracuje s učiteli na identifikaci žáků, kteří potřebují dodatečnou podporu, a pomáhá jim implementovat strategie pro zlepšení školního klimatu. 

5. Vzdělávání a osvěta: Organizuje školení a workshopy pro žáky, učitele a rodiče na témata jako je duševní zdraví, komunikace a mezilidské vztahy. 

6. Spolupráce s rodinami: Komunikuje s rodiči a rodinami žáků, aby je informoval o jejich pokrocích a zapojil je do procesu podpory. Může pracovat s rodinou v jejich přirozeném prostředí – návštěvy v domácnosti. 

7. Koordinace s externími institucemi: Spolupracuje s odborníky z oblasti psychologie, sociální práce a dalších institucí, aby zajistil komplexní podporu pro žáky. 

8. Podpora inkluze: Pomáhá vytvářet inkluzivní prostředí pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zajišťuje, aby měli rovný přístup ke vzdělání.