Mgr. Lenka Mazačová – mazacova@1zshorovice.cz

  • koordinátor preventivních programů

  • realizace preventivních aktivit

  • přítomnost u vyšetřování šikany

  • poradenství pro učitele, žáky i rodiče v oblasti rizikového chování:

 A) agrese, šikana, kyberšikana, vandalismus, intolerance, rasismus, xenofobie, extremismus, antisemitismus

 B) homofobie

 C) záškoláctví

 D) závislostní chování, užívání návykových látek, netolismus (online závislosti), gambling

 E) rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, prevence úrazů

 F) spektrum poruch příjmu potravy

 G) negativní působení sekt

 H) sexuálně rizikové chování

 CH) okruh poruch a problémů spojených se syndromem CAN (týrané a zneužívané dítě)

 

 

Preventivní programy u nás ve škole

 Programy primární prevence jsou zajišťovány pro žáky s cílem předcházení rizikových jevů, jejich minimalizací. Programy jsou zajišťovány externími odborníky s dlouholetými zkušenosti v oblasti prevence. Důraz se klade na budování sociálních dovedností, které žáci budou schopni využívat v jejich životě tak, aby se ve světě dokázali orientovat. Například dobře navazovat vztahy, říct svůj názor, a přesto se chovat slušně ke druhým. Umět nakládat se svými emocemi a umět vhodně řešit konflikty. Znát a vědět, jaké mají práva a co by se jim dít nemělo – jak a komu si říct o pomoc.

 Lektoři, kteří program ve třídě realizují navazují úzkou spolupráci s třídním učitelem a pomáhají mu řešit rizikové a problémové situace ve třídě.

 

 Nyní jsme jako škola navázali spolupráci s těmito organizacemi:

– Sonrisa z.ú.

– Prev-Centrum z.ú.

– Magdaléna o.p.s. (magdalena-ops.cz

– Policie ČR (preventivní programy).

 

Šikana

Způsobuje narušení pocitu bezpečí v prostředí školy. Jedná se o agresivní chování dítěte/dospívajícího vůči jinému dítěti/ dospívajícímu. Toto chování je většinou OPAKOVANÉ, VĚDOMÉ, ÚMYSLNÉ a zaměřené na ublížení fyzicky/emocionálně či sociálně.
Existují 3 hlavní znaky, které charakterizují toto nevhodné chování: NEPOMĚR SIL, BEZMOCNOST OBĚTI, NEPŘÍJEMNOST A SAMOÚČELSNOST AGRESE.

Možné varovné signály – čeho byste si měli u svého dítěte všímat? (zdroj MŠMT, 2016)

– za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi

– dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by si telefonovalo apod.

– dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem

– nechuť dítěte jít ráno do školy (zvlášť, když dříve mělo dítě školu rádo); dítě odkládá odchod z domova, případně je na něm možno pozorovat strach

– ztráta chuti k jídlu, neurčité bolení břicha či hlavy, dítě možná ráno zvrací, snaží se zůstat doma, své zdravotní obtíže může doma přehánět, případně i simulovat (manipulace s teploměrem apod.)

– dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty, prosí o odvoz autem

– dítě chodí ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu)

– usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např.: “nechtě mě!”

– dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se

– dítě bývá doma smutné či apatické nebo se objevují výkyvy nálad

– zmínky o možné sebevraždě

– odmítá svěřit se s tím, co ho trápí

– dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká, že je ztratilo), případně doma krade peníze

– dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí

– dítě je neobvykle, nečekaně agresivní k sourozencům nebo jiným dětem, projevuje zlobu i vůči rodičům

– dítě se vyhýbá docházce do školy

– dítě se zdržuje doma více, než mělo ve zvyku

Pokud si začnete všímat více signálů najednou nebojte se kontaktovat školní metodičku prevence –  mazacova@1zshorovice.cz.